Fashion revolution

Czas na rewolucję w modzie!

O akcji

Fashion Revolution to organizacja założona w Wielkiej Brytanii po tragicznych wydarzeniach w Bangladeszu, które miały miejsce 24 kwietnia 2013. Kompleks fabryczny Rana Plaza, w którym tysiące osób szyły ubrania m.in. dla polskiej firmy LPP zawalił się, powodując śmierć 1130 pracowników fabryki. Chcąc upamiętnić ofiary katastrofy, organizacja od 2013 roku aktywnie nakłania przedstawicieli branży odzieżowej do wdrażania coraz bardziej odpowiedzialnych praktyk. Globalny ruch Fashion Revolution zachęca, by w każdą rocznicę katastrofy w Rana Plaza, czyli 24 kwietnia przyłączyć się do kampanii Fashion Revolution Week i zadać firmom odzieżowym proste pytanie: Who made my clothes?

Celem Fashion Revolution jest świętowanie pozytywnego wpływu mody na świat oraz wszystkich tych, którzy codziennie się do tego przyczyniają. Jako przedsięwzięcie na skalę globalną ma ono także ponownie połączyć poszczególne elementy całego łańcucha dostaw w jedną całość, gdzie każdy pracownik jest ważny i szanowany za swoją pracę. Fashion Revolution Day (24 kwietnia) ma być także momentem na zadawanie pytań firmom o warunki produkcji ich ubrań oraz o sposoby podnoszenia standardów tej produkcji. Fashion Revolution poprzez celebrowanie wielkich i małych historii farmerów, pracowników fabryk, firm i kupców, konsumentów i aktywistów pokazuje reszcie branży, iż zmiany są możliwe.

Co możesz zrobić jako konsument?

Załóż ulubione ubranie na lewą stronę na znak, iż szukasz informacji o miejscu jego produkcji, zrób sobie zdjęcie i opublikuj je na portalach społecznościowych! Jeśli ubranie jest wyprodukowane zgodnie z procedurami chroniącymi prawa pracowników szyjących daną odzież oraz chroniącymi środowisko, opowiedz historię tej marki/ ubrania! Jeśli nie masz pewności w jakich warunkach zostało wyprodukowane ubranie- zapytaj o to producenta! Jak to zrobić? Skorzystaj z porad, które znajdziesz w How to be a Fashion Revolutionary.

Co możesz zrobić jako projektant, właściciel firmy odzieżowej?

W trakcie kilku ostatnich edycji Fashion Revolution było wspierane przez światowe gwiazdy zaangażowane w działania na rzecz etycznej mody m.in. modelkę Lily Cole oraz założycielkę fundacji Eco Age – Livię Firth, prywatnie żonę znanego brytyjskiego aktora Colina Firtha.

Także w Polsce kampanię wsparło wiele gwiazd oraz osób ze świata mody, które wzięły udział w sesjach zdjęciowych promujących akcję. W 2015 byli to: Ewelina Rydzyńska, Julia Kamińska, Orina Krajewska, Maja Koman, Michał Zaczyński, Harel, Ola Bąkowska oraz Anna Matysiak. Zdjęcia wykonał Manuel de la Cruz, a sesja odbyła się w budynku Mysiej 3 w Warszawie. Fryzury przygotował warszawski salon „u Fryzjerów”, a makijaż wykonały Laura Karaś i Agata Król.

Z kolei w najnowszej sesji zdjęciowej #whomademyclothes x Love Story udział wzięli: Ewa Kowalewska-Kondrat, Marta Siniło, Ewa Wojciechowska, Weronika Wawrzkowicz oraz Michał Zaczyński. Zaprezentowali oni ubrania, które służą im od lat, podkreślają ich styl oraz sprawiają, że świetnie się czują. Ubrania, z którymi łączy ich prawdziwe Love Story.